dinsdag 24 november 2015

Album recensie Prince - For you

Album recensie Prince - For you (1978)

Prince op de hoes met een Afro kapsel. Zoals hij nu anno 2015 ook rondloopt. Eigenlijk is de cirkel rond. Zeker nu zijn nieuwe album HitnRun ook weer opent met een stuk van For you. Dit album met terugwerkende kracht gekocht. Dat was in 1987. Prince was enorm populair, en alle albums waren vollop te krijgen. Deze kocht ik bij de V&D, ik ging 'm luisteren alvorens te kopen, en naast me stond iemand Sign O the times te luisteren, daarnaast luisterde iemand Purple Rain, en daarnaast iemand Dirty Mind. 4 luister units, en Prince was het enige wat men toen leek te luisteren
Mooi plaatje moet dat geweest zijn. Jammer dat er geen mobiele telefoons bestonden, want ik had er zeker een filmpje van gemaakt.

1.For You (1:06)
Wat een mooi intro voor een debuut! Prince maakt een belofte:
All of this and more is for you
With love, sincerity and deepest care
My life with you I share

Iets wat ook waar bleek (als die jaren later) Knappe gewaagde opener. Mooi ook nog!

2.In Love (3:38)
Een disco nummer wat lekker wegluistert. De typische Prince sound is nog niet aanwezig, en Prince lijkt nog wat zoekende. De teksten zijn al wel erg mooi op sommige punten. We moeten niet vergeten dat hij pas 18 was ten tijde van dit album

3.Soft and Wet (3:01)
De titel geeft al een vermoeden, en de tekst bevestigt het: Prince was op zijn 18e al een durfal en vooral een geilneef. (logisch op die leeftijd) Dat je afdwingt alles zelf te doen is al uitzonderlijk, maar dat je dan in 1978 een nummer met zo'n tekst gewoon op de plaat zet, getuigt van heerlijke arrogantie! Al is Prince in deze tekst nog niet recht toe recht aan, weet iedereen waar dit nummer over gaat natuurlijk. Enige subtiliteit was hier nog aanwezig! Heerlijk nummer

4.Crazy You (2:17)
Een lekker laidback liedje. Heerlijke sfeer zit er in dit nummer. Heel erg niet Prince achtig, en daarom zo leuk dat ie op dit album nog zulke muziek maakte.

5.Just as Long as We're Together (6:24)
Alles wees nog richting disco, funk en soul op dit album. Hier horen we Prince een deel zingen met zijn lage, normale stem. Heerlijk uptempo nummer, met een waanzinnig mooi instrumentaal climax. De drums, de synths, de funky gitaar.. Prince bespeelde ze allemaal, en het is zo verdomd lekker, en zo verdomd knap als je bedenkt dat het allemaal van zijn hand komt!

6.Baby (3:09)
Prince heeft het onveilig gedaan, en zit nu met een dillema.. maar besluit uiteindelijk om zijn verantwoording te nemen. Een leuke woordspeling met de titel, want pas aan het einde van de tekst blijkt dat zijn partner zwanger is. Dat maakt het liedje ook leuk! Voor zover ik weet heeft de man geen kids, dus in hoeverre dit over zijn eigen leven gaat weet ik niet, maar ik vermoed dat er enige fictie in zit.

7.My Love Is Forever (4:09)
Een vrolijk disco deuntje, waar een heerlijke gitaar solo in zit. Het nummer zelf doet me niet zo veel, maar die solo maakt het toch een vermakelijk nummer.

8.So Blue (4:26)
Het intro met de bas zet me op het verkeerde been, want er lijkt een funky track aan te komen, maar dan klinkt er een nummer wat een vervolg lijkt van Crazy You, Weer dat laid back sfeertje. Prince zijn stem leent zich uitermate goed voor dit soort muziek. Kan ie niet alsnog zoiets maken? Je voelt de weemoedigheid van de man in het nummer. Dat is zo knap! De zon schijnt wel, maar toch voelt ie zich echt heel erg klote. Hij hullt de hele dag, en dat brengt ie over. Mooi!

9.I'm Yours (5:01)
Prince laat op het allerlaatste moment zijn rock kant horen, en daar ben ik gelukkig mee. Wat een intro, Prince laat horen waar hij vocaal toe in staat is, en gooit er een lekkere gil uit. Hij zingt nog steeds met kopstem, maar op een agressieve manier. Ik vind het heerlijk. De gitaar die volgt na het zingen van I'm yours is werkelijk om van te smullen! Het instrumentale deel wordt alleen maar lekkerder. Het plotselinge einde waar tock langzaam naar toe wordt gewerkt is wat teleurstellend. Niet omdat het slecht wordt, maar omdat het zo lekker is, en nu ineens afgelopen! Dit smaakt naar meer.

Ik kan natuurlijk nooit meer zeggen hoe ik dit album zou beoordelen als ik nooit eerder ander werk van de man had gehoord. Maar dat dit geen slechte plaat is moge duidelijk zijn. Het is echt een vermakelijk album, met hier en daar al echt erg sterke songs. Muzikaal gezien ook al erg knap, zeker met de wetenschap dat ie alles alleen deed. Ook de productie. Ik denk dat met een andere producent dit album nooit zo eerlijk had geklonken als het nu doet. What you see is what you get, en dat hoor je.