dinsdag 24 november 2015

Album recensie Prince - Prince

Album recensie Prince - Prince (1979)

Een zeer verlegen Prince die in American bandstand zijn opwachting maakt. De presentator probeert hem tevergeefs wat zinnen los te peuteren, maar Prince schijt bijna in zijn broek van ongemak, zo lijkt het. Hij krijg er een paar woorden uit, zoals op de vraag hoeveel instrumenten bespeel je? Het antwoord na lang twijfelen: 1000... Als Prince zijn ding mag doen (playbak dat wel) zien we ineens een andere man. Hij voelt zich thuis met zijn muziek! Ik zie een Mick Jagger achtige beweging hier en daar, maar vooral een entertainer, die nog wel zijn juiste plek moet vinden. Raar ventje die Prince. Natuurlijk hilarisch om te zien, maar ook wel zielig. Het is uiteindelijk wel goed gekomen met zijn zelfvertrouwen, gelukkig maar. Hij speelde I wanna be your lover en Why you wanna treat me so bad. Prince in zijn gouden broek... zoek het maar eens op, mooi beeldmateriaal! (Prince videos vinden kost even wat meer tijd helaas, niet veel beschikbaar op youtube)

1.I Wanna Be Your Lover (5:47)
Het nummer zelf is een funky tune. De single deed niet zoveel buiten de zwarte lijsten in de USA. Dat snap ik ook wel als ik de single edit hoor. De lange versie die op dit album te horen is heeft een lekker muzikaal verleng stuk, en een heerlijk basloopje. Misschien hadden ze dat erin moeten houden. Lekkere opener!

2.Why You Wanna Treat Me So Bad? (3:49)
Een lekkere gitaar track. Prince voelt zich niet juist behandeld en gaat verhaal halen. Heerlijke mee zinger!

3.Sexy Dancer (4:18)
Een disco tune, waar Nile Rodgers zo gitaar op had kunnen spelen. Uiteraard is het niet zo, maar Prince lijkt wel wat geïnspireerd te zijn door zijn sound. Het is een hijgende Prince die het lichaam van een danseres bewondert. Deze versie doet me niet zoveel. De lange versie echter wel. Daar zit een heerlijke rauwe gitaar solo in. Helaas niet te vinden op de versie hier.

4.When We're Dancing Close and Slow (5:18)
Een erg mooie slow track die me altijd geraakt heeft. Groot was dan ook de vreugde toen hij 'm speelde tijdens een van de NSJ concerten in Ahoy 2011. Wat ontzettend mooi. Zowel op plaat als live!

5.With You (3:59)
Een ballad. De tekst vind ik erg mooi. De muziek trekt me wat minder. Later ook nog verschenen als cover op Jill Jones - Jill Jones (1987). Dan heeft het origineel toch mijn voorkeur. Al kan Jill erg mooi zingen, en zit er een goede stem op, Prince legt er wat meer gevoel in. Het laatste stuk vind ik overigens erg mooi gezongen. Die verhoging, het einde.. ja het nummer is daarom toch interessant genoeg. Het gitaartje (en het intro) doen me wat aan country muziek denken, en ook een beetje aan een Lionel Richie ballad (wat dan weer een link heeft, want die komt uit die hoek toch?)

6.Bambi (4:22)
Weer een lekkere rock track! Deze keer een tekst over een lesbienne. Prince probeert haar te overtuigen dat ze de vrouwenliefde moet laten voor wat het is, want het is beter met een man.
All your lovers, they look just like you
But they can only do the things that you do
Oh come on baby and take me by the hand
I'm gonna show you what it's like to be loved by a man
.
Het verhaal gaat dat hij tijdens de Nude tour in 1990, toen Loïs Lane het voorprogramma deed, hij één van de zussen (die lesbisch is) recht in het gezicht heeft aangekeken terwijl hij dit nummer deed. Het heeft overigens geen effect gehad. Als het al echt is gebeurd, is het misschien iets respectloos geweest. Overigens is dit nummer ook nog eens gecovered door Duff McKagan als b kantje voor een van zijn singles. Een leuke poging, maar zeker geen geniale cover.
Overigens is dit overal als B-kant van Still waiting uitgekomen op single, behalve in België, daar was het andersom. En dat vind ik een logische keuze. Leuke single om te vinden in goede staat. Is te vinden voor een iets duurdere prijs, maar best nog te betalen.

7.Still Waiting (4:24)
Wederom een country achtige opening. Prince is eenzaam, en doet zijn beklag. Tja, dat krijg je als je je pijlen richt op een lesbische dame Een bescheiden hitje geweest in de USA, en dat snap ik wel. Er zijn sterkere tracks om op single te zetten. Dit vind ik niet slecht, maar zeker een van de mindere van dit album

8.I Feel for You (3:24)
Ik kende dit nummer van Chaka Kahn, en kwam er pas achter dat het een Prince song was nadat ik de lp voor het eerst draaide. Ze heeft er een dikke hit mee gehad, maar dat was ook in het jaar van Prince zijn enorme populariteit. Da's puur toeval natuurlijk, maar wel een leuk toeval. De versie van Chaka is wat bruisender, levendiger. En Stevie Wonder op mondharmonica. Ik ben niet zo van de disco sound, dus beide nummers zouden me normaal niet zoveel doen, maar het instrumentale deel vind ik echt verrekt funky! Nog steeds een feest als Prince live doet. Helaas heeft ie wat van de teksten veranderd, zodat het wat meer naar spiritualiteit neigt ipv sexualiteit. Maar we weten wel beter.

9.It's Gonna Be Lonely (5:30)
Een absolute mooie afsluiter. Prince lijkt dan toch zijn liefde gevonden te hebben, maar deze blijft deels onbeantwoord, want ze wil steeds weg... Dus is ie alsnog eenzaam. De plaat begint met een smeekbede om iemands "lover" te zijn, en eindigt in mineur, want het is blijkbaar niet gelukt. Dit nummer heeft een mooie sfeervolle synth meelopen tijdens het hele nummer. Ik vind het prachtig.

Ten opzichte van For You heeft Prince wat meer smoel gekregen. Het klinkt wat minder geforceerd, en wat vrijer. De gitaar krijgt meer ruimte, en de compositities worden sterker, dus duidelijk vooruitgang! Toch beleef ik aan dit album net zoveel plezier als zijn voorganger. De Prince trein was aan 't rollen, en kon voorlopig niet meer worden stop gezet!