donderdag 26 november 2015

Album recensie Prince - Dirty Mind (1980)

Album recensie Prince - Dirty Mind (1980)

 
Prince in Paradiso Amsterdam

Dit was de 6e LP van de man die ik kocht, na Purple Rain,1999, Controversy, Around the world in a day en Parade. Dat was destijds toch behoorlijk wennen. Simpelweg om de reden dat deze toch een heel andere sound heeft dan de 4 voorgenoemde.
De bekende Lynn drum is hier nog niet aanwezig, en Prince zingt voornamelijk nog alles met zijn kop stem. (ik prefereer zijn normale stem) Uiteraard is dit album in de loop der jaren toch wel goed gaan bevallen. Heeft er ook mee te maken dat ik destijds de teksten nog niet zo serieus beluisterde.

De hoes heb ik nog steeds moeite mee. Prince in zijn slip, ik hoef 't niet te zien... maar goed dat ie zwart wit is ...

 Dirty Mind (4:11)
Als jong ventje doet dit nummer me denken aan Controversy. Maar dat duurt niet lang. Het is vanaf zin één duidelijk wat Prince wil. Sex. A dirty mind is a joy forever moet ie gedacht hebben, en gelijk heeft ie.. I don't want to hurt you baby, I only want to lay you down.. Het is wel duidelijk. De toch wel tyoische Prince sound in alle nummers van dit album geven het een vertrouwd gevoel. Lekker die bonkende synths, en de gitaar van Prince heeft een fijne sound. Een van de favoriete Prince tracks hier in huis.

2.When You Were Mine (3:44)
Fijne meezinger, met een erg mooi solo van Dr Fink. Wordt nog vaak live gespeeld, en ik kan er nog steeds van genieten. Simpel maar fijn nummer

3.Do It All Night (3:42)
Prince heeft een Dirty mind en wil het de hele nacht doen. Tja, hij was net 20 toen, ik snap t wel...
Leuk nummer, maar meer vanwege de inhoud dan dat ik 't een hoogstaande song vind

4.Gotta Broken Heart Again (2:13)
Dit nummer heb ik altijd wat minder gewaardeerd. Tot aan de 2002 One nite alone tour, want toen speelde Prince dit nummer in zijn set omgezet in een fantastische Ballad. En zo enorm mooi (met kopstem) gezongen... dat gaf dit nummer een compleet andere dimensie. (als je t wilt zien, er staat een versie op de Live At The Aladdin Las Vegas dvd) Grappig hoe zo'n ervaring een nummer een andere wending kan geven.

5.Uptown (5:30)
Aardig nummer, maar niet mijn favoriet. De tekst is wederom wel erg leuk, en daarom het nummer toch ook wel, Het instrumentale intermezzo vind ik het mooiste in dit nummer. De synths die Prince in die tijd zovveel gebruikte... mooie "borrelende" sound...

6.Head (4:40)
Tja... Wist ik veel toen... Maar nu... een nummer over pijpen... Prince deed t gewoon al in 1980.. al die stoere rappers die nu zogenaamd expliciet zijn... Prince was jullie voor. De geniaalste solo van Dr Fink ooit is te vinden in dit nummer. Mijn favoriete nummer op dit album. Live in 1988 tijdens de Lovesexy tour ook erg gaaf uitgevoerd.

7.Sister (1:33)
Een soort Punk / Rock n roll nummer met één van de meest controversiéle teksten die ik ooit gehoord heb.. Incest... Prince doet t gewoon weer, en ook in 88 gaaf uitgevoerd (nog meer rock) Geen bijzonder nummer muzikaal gezien, maar door de tekst natuurlijk wel zo geworden.

8.Partyup (4:24)
Een leuk feestelijke afsluiter is de laatste track. Niet meer, en niet minder.

Het is een kort album, maar dat is echt heel erg ok. De muziek is fijn, herkenbaar en funky! Prince laat hier wel horen dat ie enorm schijt heeft aan kritieken (iets wat m ook parten speelt) en komt er gewoon mee weg. Zeer gedurfd album van de jonge Prince.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten