woensdag 3 februari 2016

Album recensie Prince and the Revolution - Around the World in a Day (1985)

Prince and the Revolution - Around the World in a Day (1985)

 
Een gewaagde plaat van Prince. Want na Purple Rain was het makkelijk cashen geweest voor de man. Hij had nog zoveel op de plank liggen wat veel meer in de lijn van Purple Rain lag, en dus autmatisch een dikke hit had kunnen zijn, maar in plaats daarvan duikt Prince met zijn band de studio in tijdens de Purple Rain tour om dit album op te nemen! Het tekent de grilligheid van de man. Maar als je als 18 jarige het al voor elkaar krijgt om een contract bij WB te tekenen, waarbij je afdingt alles zelf te willen doen, moet dit een peuleschil geweest zijn voor hem. Hij had Carte blanche, en daar maakte hij dankbaar gebruik van.
Het is geen makkelijke plaat, zeker niet vergeleken met zijn voorganger. Het is wat rauwer, maar heeft wel die typische Prince sound. ook zijn op dit album de klassieke tonen van Clare Fisher voor het eerst te horen. Dit zou het begin zijn van een zeer lange en mooie samenwerking.

1.Around the World in a Day (3:25)
Prince nodigt ons uit op een reis, en ik ga maar al te graag mee! De eerste klanken brengen me al in een Prince mood, en dat wordt gedurende deze song alleen maar erger. Had funky instrumentale deel vind ik het hoogtepunt van de song.."I think I wanna dance" roept Prince, en dat gevoel heb ik nog steeds bij dat stuk. De opener belooft veel goeds!

2.Paisley Park (4:41)
We zijn in het paradijs beland!
Een nummer wat tot single werd verkozen, maar niet echt een hit werd. Ik snap dat wel, ondanks het feit dat het refrein toch wel erg aanstekelijk is. Het maakt niet zoveel uit, Prince is altijd meer een album artiest geweest. Ik heb dit altijd een lekker nummer gevonden, en na 30 jaar vind ik dat nog steeds.

3.Condition of the Heart (6:46)
Dit nummer behoort tot een van mijn ultieme Prince favorieten. Dat was niet zo toen ik dit album kocht als 12 jarig ventje. Het is voor een jong mannetje iets te moeilijk denk ik, maar later begreep ik de schoonheid van dit nummer, vanaf de eerste toon, tot aan de laatste hartkloppingen.... Schitterende song!, mooie tekst!

4.Raspberry Beret (3:31)
De succes single van het album. Ik vond m toen erg leuk, ben 'm nu wel een beetje zat. Als ie 'm live speelt (doet ie nog veel) heb ik er ook weinig mee. Typisch makkelijk nummer, dus ik snap de keuze om te spelen wel... Lange versie bevat wat humor met een hoestende Prince.

5.Tamborine (2:46)
Ook dit nummer heeft er wat jaren over gedaan om te waarderen. Maar ook dit nummer vind ik nu super! Lekker rommelig, maar ooh zo lekker. Vooral het schreeuwerige einde. Zo mag Prince er wel tig maken van mij.

6.America (3:40)
Dit is geen loflied over de USA, integendeel, het is een kritische song. Het begin heb ik altijd zeer interessant gevonden, met de wat vreemde start, maar het luistert altijd heerlijk weg. De lange versie van 21 minuten luister ik net zo makkelijk weg, en verveelt echt voor geen moment. Waar het op dit album wordt weg gedraaid gaat die versie verder met vooral instrumentale delen. Lekker gitaar werk!

7.Pop Life (3:42)
Ook een single geweest, zonder succes. Begreep ik toen niet, want toch ook een makkelijk top 40 deuntje? Mooi, dat echo effect in de stem. Het vreemde tussenstuk met joelend publiek stoort wat, maar ik weet ondertussen niet beter meer... Van dit nummer is een lange versie, en een remix beschikbaar (gemixt door Sheila E) die beide erg de moeite waard zijn. Deze bevatten ook nog een extra couplet, die niet op de album versie is te horen.

8.The Ladder (5:26)
Prince heeft een levensles te vertellen, maar wel een verdomd mooie. De manier waarop deze song wordt gebracht vind ik echt genieten. Prince zingt op een vertellende manier, en in het refrein komen de dames (W&L) erbij.. wat een mooie combinatie. De climax op het einde is wederom waanzinnig. Een schreeuwende Prince.. Wat hou ik daarvan!

9.Temptation (8:21)
Een felle Prince op gitaar opent het nummer.Sex, Temptation, Lust fluistert Prince ons toe.. Ok, de toon is gezet. Het is een heerlijk rauwe rock song, met een lekkere gitaar sound. Veel discussie thuis gehad of dit nummer aub wat zachter kon. Gitaar met een schreeuwende Prince, mijn ouders hebben er waarschijnlijk nog nachtmerries over. De dierlijke lust van Prince moet los, en dat is wat er gebeurd in dit nummer, totdat God het zat is en Prince tot rede roept.: Oh, silly man, thats not how it works, You have to want her for the right reasons uiteindelijk begrijpt Prince de boodschap: Love is more important than sex en geeft dat graag mee aan de luisteraar. Bedankt Prince! Het is een wat bizar maar toch intrigerend einde van dit nummer. Ik luister het elke keer weer helemaal uit.

De 4 singles brachten ook nog B-kanten die niet op dit album stonden.
She's always in my hair, waarvan ook een lange versie bestaat. Favoriet onder veel Prince fans, en terecht, want het behoort tot een van zijn beste songs. Werd tijdens de laatste tour nog live gespeeld, en hoe!
Hello, was een kritisch nummer over de kritiek die hij kreeg over het niet aanwezig zijn tijdens het "we are the world" project. (in plaats daarvan nam hij een nieuwe track op voor het We are the world album, 4 the tears in your eyes)
Girl is een typisch geil Prince nummer wat heerlijk wegluistert.

Deze 3 songs hadden met gemak op dit album erbij gepast, en had het geheel echt niet slechter gemaakt. Wellicht nog wel sterker.

De plaat bewijst waarom Prince zo dominant aanwezig was in de 80's.. hij deed wat ie wilt, en had zo enorm veel inspiratie, dat ie bijna niet wist waar ie 't moest laten. Maar alles wat de man maakte was gewoon uitzonderlijk goed. Ook dit album dus.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten