zondag 13 december 2015

Album recensie Prince - HitNRun Phase 2 (2015)

Er werd al een tijd over gesproken dat er een phase 2 zou komen van dit album. Prince was de laatste dagen ook druk om wat nieuwe titels in de ether te gooiten via Twitter, en ineens was het album beschikbaar op Tidal gisteren. Toch weer die grillige Prince die met zó'n truukje op de proppen komt. Morgen heeft iedereen het er weer over. En zo heeft hij het steeds weer voor elkaar. Een 2e album dus in 3 maanden tijd, het zijn weer ouderwets fijne Prince tijden. Zeker als de man op de proppen komt met een album als dit.

1.Baltimore (4:33)
Toen dit nummer voor het eerst uitkwam (via het net in mei van dit jaar ter gelegenheid van zijn show in Baltimore) was ik niet zo onder de indruk van dit nummer. Als geheel op dit album vind ik het een stuk lekkerder klinken. Zeker het 2e deel, en het laatste stuk laten toch een ouderwetse Prince sound horen. Het is dat ik weet dat Clare Fisher niet meer leeft, anders had ik echt gedacht dat de klassieke arrangementen van hem zouden komen. Het nummer gaat over de rellen na het doodschieten van Freddie Gray in Baltimore, en is dus ook werkelijk dit jaar opgenomen en geschreven. De opener is lekker! Dit belooft wat goeds!

2.Rocknroll Loveaffair (4:01)
Dit nummer heb ik al in bezit op (maxi en cd) single sinds 2012. Het leek dus een single only release te zijn, tot gisteren. Deze versie heeft net wat meer blazers dan de versie uit 2012, en dat doet het nummer wel goed. Het is verder een niet echt hoogstaand nummer, maar zeker niet verkeerd. De lage, iets schore stem waarmee Prince het zingt geeft een lekker laidback gevoel aan het nummer.

3.2 Y. 2 D. (3:50)
Een funky nummer, met een zwaar klinkende sax die me meteen doet denken aan Girls & Boys van http://www.musicmeter.nl/album/1637. In 2013 liet Prince dit nummer al eens horen tijdens een DJ set (van Rashida) Het is een nummer met de dames van 3rdEyeGirl. Ik kende het nummer nog niet, en dit bevalt me ook ernstig goed. Prince en funky, mooie combi. De aanwezigheid van de dames stoort me in dit nummer totaal niet.

4.Look at Me, Look at U (3:27)
Nog een track die ik niet kende. Het lijkt ook een nieuw nummer, totaal ingespeeld door Prince zelf (al twijfel ik aan de sax partij, ik heb Prince nooit sax horen of zien spelen, en weet ook niet of ie dat wel speelt?) Er is een mooie jazzy saus over het nummer gegoten, en de bas partij is heerlijk. Door het jazzy gevoel doet het me wat denken aan http://www.musicmeter.nl/album/6814 wat alleen maar een goed teken is.

5.Stare (3:45)
Prince verbaasde de stream music liefhebbers door alles van Spotify af te halen, en zijn catalogus op Tidal te zetten. Een paar weken daarna kwam Prince met één nummer voor Spotify. En zo houdt de man de gemoederen steeds bezig, en wordt er over hem gesproken. Heel slim allemaal. Leuke verwijzingen naar oude songs als Kiss en Sexy dancer in dit nummer. Het basloopje wat het nummer opent, en door de hele track te horen is, doet ook erg oldschool Prince aan. Stare was in de zomer van dit jaar meteen een favoriet van me, en ik was ook lichtelijk teleurgesteld dat ie niet op http://www.musicmeter.nl/album/504979 stond. Dat wordt nu dus goed gemaakt. Het past ook wel erg goed op dit album. Weer erg lekker nummer dus!

6.Xtraloveable (5:00)
Dit nummer draaide ik als klein ventje al. Het is een nummer wat Prince al in 1982 had klaar liggen voor de dames van Vanity 6, maar werd nooit opgenomen. Wel bestaat er een versie van Prince zelf die ik nog steeds heel erg graag hoor. Die is wat sneller dan deze versie, en muzikaal totaal anders. In 2011 bracht Prince het nummer ineens uit om zijn Welcome2America tour luister bij te zetten. Dat was in grote lijnen al deze versie. Hierin zat een rap van Andy Allo, die er godzijdank later weer werd uitgehaald, wat dus resulteerde in deze versie. Deze versie is in 2013 als download op 3rdeyegirl.com beschikbaar geweest. Het blijft een sterk nummer, maar als ik mag kiezen, dan is de oude versie van begin jaren 80 toch echt mijn favoriete versie. Echter is deze nooit uitgebracht, dus we moeten het hiermee doen. Het swingt wel de pan uit.

7.Groovy Potential (6:16)
ook dit nummer is eerder beschikbaar geweest op 3rdeyegirl.com. Het is een lekker swingend nummer met een wederom iets schorre Prince die heerlijk zingt. De blazers zorgen voor een typische Prince sound. De vocalen maken dit nummer echt lekker, en als geheel op dit album bevalt het nummer me een stuk beter, dan als eenzame losse flodder track. Zo komen alle puzzle stukjes toch nog bij elkaar. Het einde had van mij nog wel een paar minuten mogen duren, lekkere funky groove!

8.When She Comes (3:45)
Hoor ik daar een accordeon? Dat zou de eerste keer zijn op een Prince nummer. De titel doet me vermoeden dat de man zijn stoute teksten nog niet kwijt is. Maar naar mate het nummer vordert denk ik dat ik meer degene ben met stoute gedachten, want ondanks dat de man vast wel iets dubbelzinnigs in gedachten had, blijft het nummer wel heel netjes.. Maar "when she comes, how sweet it tastes, the tears from her face...'ja... grappig, net op tijd weer recht getrokken... Mooi nummer in de stijl van Satisfied.

9.Screwdriver (4:15)
De vreemde eend in de bijt. Qua stijl past dit nummer totaal niet op dit album. Ik had m al verwacht op http://www.musicmeter.nl/album/453149. Daar past ie perfect op. Begin 2013 verrastte de man ons ineens met onder andere dit nummer. Er zou een mooi jaar volgen werd er gezegd. Uiteindelijk duurde het dus 1 jaar voor er überhaupt 2 platen (dat dan wel) uitkwamen, en dit nummer deed er dus nog een jaar langer over om het daglicht te zien. Lekker rock nummertje, maar geen hoogvlieger. Het nummer ging destijds online met een videoclip. de Screwdriver zou de nieuwe dans worden was het bericht een beetje... dat werd het niet.

10.Black Muse (7:21)
Dit nummer werd in 2010 al live gespeeld tijdens de tour in Amerika, maar werd gezongen door de 3 dames uit de band. Prince nam het nummer wel op in 2010, maar wordt dus 5 jaar later pas vrijgegeven. Het is een funky track wat ook zo van Stevie Wonder had kunnen zijn (dat komt mede door de solo halverwege het nummer) . Ik hoor de stem van Shelby J, en dat is een beetje mijn Prince trauma van de laatste jaren. Ik vind dat ze veel te veel ruimte kreeg op platen, maar zeker tijdens de shows. Eindelijk was ik van haar af, en nu komt de nachtmerrie toch weer een beetje terug. Ook op dit nummer hoor ik haar weer te overheersent terug. Dat vind ik jammer, want in potentie is dit een heerlijk nummer. Shelby verpest het een beetje voor mij.  Het 2 deel van het nummer (vanaf de solo) bevalt me dan ook een stuk beter.  Toch zal dit nummer een skipnummer voor me worden. Het irriteert me teveel, net als Chelsea Rodgers op http://www.musicmeter.nl/album/80255 dat doet.

11.Revelation (5:21)
Voor mij het hoogtepunt van dit album. Een ballad in de stijl van Adore. Het nummer werd al eens gedraaid tijdens de album presentatie van http://www.musicmeter.nl/album/453149 en http://www.musicmeter.nl/album/453154 en maakte toen ook al indruk. Nu eindelijk dus een goede versie in mooie kwaliteit. Marcus Anderson speelt sax op het nummer, en dat geeft net dat extra mooie romantische tintje aan dit geweldige nummer. Prince zijn vocalen bezorgen me echt kippenvel. Prince zoals het hoort!

12.Big City (6:26)
Weer een nummer uit 2013, en helaas ook weer Shelby die te horen is. Niet zo dominant als op Black Muse, maar dit nummer doet me ook niet zo heel veel. Het is een vrolijk nummer, maar haalt 't niveau van de andere songs op dit album niet. Muzikaal gezien is het wel een lekker dansbaar nummer. De blazers zijn net zo funky als in Billy Jack Bitch van

Waar http://www.musicmeter.nl/album/504979 wel aardige songs bevatte, maar veel te kort was, en veel te veel overgeproduceerd was, is dit album veel meer Prince zoals Prince hoort te klinken. Gewoon funky, jazzy, sexy en goed. Dat is wat dit album gewoon is. Ja, het bestaat voor een deel uit (voor de fans) oude al bekende songs, maar ze zijn dusdanig goed uitgezocht dat het als geheel een hele fijne eenheid brengt. De oudere nummers kwamen nog niet eerder uit op een plaat in deze vorm, en dus kunnen we gewoon over nieuw werk spreken. Prince is en blijft grillig, maar gooit er zo aan het einde van het jaar wel even een album uit die ervoor zorgt dat ik mijn eindejaars lijst kan gaan aanpassen. Ik ben er zeer blij mee, en vind het zijn beste werk sinds http://www.musicmeter.nl/album/6814. Alles wat er tussentijds kwam is ook echt goed te pruimen, maar dit staat daar gewoon boven. Prince kan het nog!!