zondag 28 februari 2016

Album recencie Prince - Lovesexy (1988)

Album recencie Prince - Lovesexy (1988)

 

Sign “☮” the Times was nog niet uit ons systeem verdwenen, en Prince had alweer een nieuwe plaat klaar! Het kon niet op! De hoes deed nogal veel stof opwaaien, want Prince was naakt! Ach, we zagen niks, dus het viel wel mee, en die stamper van die bloem... tja, humor toch?
De Prince verslaving was bezig aan de hoogtij dagen, en ik moest al mijn spaargeld bewaren voor al die releases, want ook singles en maxi singles moesten erbij natuurlijk! De 1e 2 singles werden uitgegeven in een plastic hoes met daarop een kleine sticker. Minimalisme alom... wel origineel! En de tour die hierop volgde... fantastisch! Hij kwam met een podium "in the round" waardoor iedereen die aanwezig was kon zien wat er gebeurde! Wat was de man groots in deze periode!

1.Eye No (5:46)
Het intro vind ik magisch! Prince was in die tijd ook magisch voor me. Wat zou dit nou weer brengen? Prince komt met een positieve boodschap! The word is LOVE!! en YES! Kijk, daar kunnen we wat mee! Na zijn Fuck You periode tijdens the Black album, heeft ie er weer zin in! Het nummer is een vrolijke opener. Lovesexy is the 1, en dat zullen we weten! Serve it up Franky horen we Sheila roepen tijdens het nummer. Een verwijzing naar het nummer 2 nigs van the Black album. De funky feel springt van het nummer af! Toch vind ik het geen makkelijk nummer. Maar het blijft boeiend genoeg! Prince! YES! De overgang naar de volgende track zouden we later nog eens horen aan het begin van Joy in repetition.

2.Alphabet St. (5:39)
De 1e single van het album! Ik was er helemaal gek van! Het is natuurlijk een retesimpele song, maar wel een hele slimme. Dat yeah yeah yeah is nogal aanstekelijk! In de clip verkondigde Prince dat het hem speet, maar dat "we" de black album maar niet moesten kopen.. Ja, beetje te laat Prince. Die had iedereen al! De song zelf is er weer een met een positief gevoel, en laat in de lange versie ruimte voor Cat om te rappen. Ik prefereer de single versie die na de laatste Yeah afgelopen is. Kort maar krachtig. De bas tijdens de rap is overigens wel heel erg funky!

3.Glam Slam (5:07)
Een song over orgasmes (volgens mij) 2e single van het album en een lekkere. Het muzikale einde is erg lekker! En Prince zingt lekker rauw! Deze Prince hoor ik graag. Er is ook een lange versie, echter is dit een remix, en is de muziek wat aangepast. Wel een leuke versie, maar haalt 't niet bij deze album versie. De single versie is overigens een ge-edite versie.

4.Anna Stesia (4:58)
Na het ongelovelijke orgasme is het tijd voor wat bijbel leer. Vooral tijdens de Lovesexy tour veranderde de zaal in een kerk waar duizenden tegelijk zongen Love is God, God is love. Best indrukwekkend, want de kerken liepen in die tijd al aardig leeg, en Prince kreeg bijna iedereen mee!
Het onheilspellende intro voorspelt een serieuze song. Prince zingt met zijn lage stem, en ik vind het meteen indrukwekkend. Tekstueel gezien doet het wat denken aan Temptation, want ook hier wordt Prince tot bezinning geroepen ten aanzien van zijn vleselijke lusten: Save me Jesus, I've been a fool
How could I forget that you are the rule. You are my God, I am Your child. From now on, for you I shall be wild
Ondanks de religieuze tint aan de song is het een van mijn favorieten. De drum partij van Sheila E is werkelijk genieten, en die solo van Prince aan het eind is wat weggestopt, maar om je vingers bij af te likken!

5.Dance On (3:44)
Oei, dit is lekker funyk zeg! Dit nummer knalt lekker de boxen in! There's a bass guitar on the left en die pakt Prince gewillig op! Dit is muziek hemel! Wederom ramt Sheila lekker op die drums! Wat kan dat mens toch lekker drummen! De beste die Prince heeft gehad in zijn band! De tekst is gericht op de probelem in de maatschappij van die tijd. Veel kriptische omschrijvingen, maar veelal met een leuke vleug humor.

6.Lovesexy (5:47)
De titel track stelt mij wat teleur. Dat deed het in 88 al, en nog steeds. Het nummer heeft een heerlijk bas, maar ik kom er nooit in! En wat het is, ik weet het niet. Het refrein vind ik rommelig en ook niet echt spectaculair gezongen. Er zitten iets teveel tempo wisselingen in, en dat maakt het wat musical achtig. Het einde vind ik wel erg genietbaar. (wat komt na With it I know that heaven's a butterfly kiss away) De preek tijdens Anna Stesia lijkt hij alweer vergeten: I think you want me to (beep) inside of you, Yea...yeah...I......

7.When 2 R in Love (4:01)
Het nummer wat ook al op the Black album te horen was in dezelfde versie. Mijn ballad is het niet echt. Ook niet in de combinatie met dit album. Al vind ik het wel iets beter passen op deze plaat. De drums op dit nummer vind ik overigens wel erg lekker.

8.I Wish U Heaven (2:43)
Een lief liedje. 3e single van het album, wat in NL erg weinig deed. Jammer, want ik vind het een van de leukste tracks van het album! De lange versie duurt ruim 10 minuten, en geeft na het reguliere nummer nog een wat rauwere Prince die graag zijn Blue angel nog even laat gelden! Van mij mag dit nummer eeuwig duren!

9.Positivity (7:18) Dit is mijn nummer 1 track van dit album, en staat ook hoog in mijn persoonlijke Top van Prince songs. Alleen al om de boodschap; Positivity, yes,Have you had your plus sign to day? Lekker traag nummer, met een arrogant klinkende Prince (heeft hij nou echt kaugom in zijn mond bij het einde?? Je hoort m bijna kauwen) Mooie rol voor de helaas overleden Bonnie Boyer in deze song. De meeslepende gitaar maakt het helemaal af. Wat een top track! Het einde (kabbelend water) is lekker ontspannend en past mooi bij de boodschap!

Damn, na een album als Sign “☮” the Times met een plaat als deze komen! Ik kan er alleen maar diep voor buigen! Wat een vakmanschap!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten